Kosmetiikkalainsäädännöstä

Kosmetiikkalainsäädännön periaatteena on se, että kosmetiikan pitää olla turvallista eikä mainonta saa johtaa harhaan.

Euroopan Unionin uusi kosmetiikka-asetus on ollut voimassa vuodesta 2013. Se tiukensi vaatimuksia tuotteiden turvallisuudesta ja antoi säännöt markkinoinnille.

Asetus ei säätele pelkästään meikkejä ja voiteita vaan myös muita ihon, hiusten ja hampaiden pesuun ja hoitoon käytettyjä aineita, kuten deodorantteja, partavaahtoja, hammastahnoja, hiusvärejä ja aurinkovoiteita. Laissa ei erikseen määritelty luonnonkosmetiikkaa.

Kosmetiikan pitää olla turvallista. Viranomaiset eivät kuitenkaan hyväksy tai tarkasta tuotteita ennen kuin niitä saa myydä. EU on tehnyt säännöt, joita yritysten pitää noudattaa. Jokaisesta myyntiin tulevasta tuotteesta on tehtävä ilmoitus EU:lle. Jokaisella tuotteella pitää nyt myös olla vastuuyritys Euroopassa.

Kosmetiikka-asetus listaa sallitut väriaineet, säilöntäaineet ja uv-suojat sekä rajoitetut ja kielletyt aineet. Muita aineita saa käyttää vapaasti, mutta valmistajan pitää varmistaa turvallisuus. Joka tuotteesta on tehtävä turvallisuusarvio ennen kuin sitä saa myydä.

EU-mailla on yhteinen hälytysjärjestelmä. Kun jostakin jäsenmaasta löytyy terveydelle haitallinen tuote, tieto siitä kulkee kaikkiin jäsenmaihin. Jokainen maa päättää itse jatkotoimista.

Vuonna 2014 kosmetiikasta tehtiin 66 EU-ilmoitusta. Suurinta osaa tuotteista ei ole myyty Suomessa. Suomi kielsi vuonna 2014 kymmenen kosmetiikkatuotteen myynnin. Yleisimmät syyt ovat olleet sallittujen pitoisuuksien ylittyminen, haitalliset mikrobit tai kielletyt aineet. Kiellettyjen, sallittujen ja rajoitettujen aineiden listaa päivitetään koko ajan.

Kosmetiikka-asetus antaa myös ohjeet kosmetiikan markkinointiin. Mainonnan pitää olla rehellistä ja tutkimusten luotettavia. Kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Asetus ei kiellä yksittäisiä mainoslauseita vaan antaa yleisohjeet markkinointiin. Mainos ei esimerkiksi saa antaa väärää kuvaa tuotteesta. Vaikka mainos antaisi väärän kuvan, tuotteen myyntiä ei välttämättä kielletä, vaan viranomaiset antavat ensin ohjeet, miten markkinointia pitää muuttaa.

Lähde: Helsingin Sanomat 7.10.2014

Lisätietoja kosmetiikkalainsäädännöstä Tukesin sivuilta

Tämä artikkeli on Provitan Luontaistuotealan ammatillisesta kurssimateriaalista

Terveyskaupat – Edistämässä terveellisiä elämäntapoja.

Lisätietoa saat tästä www.terveystuotekauppa.fi