Aivot ja rasvat

Tämä artikkeli on toteutettu mainosyhteistyönä Biomedin kanssa.  Artikkelin on kirjoittanut  funktionaalisen lääketieteen periaattein toimiva FLT ravintovalmentaja® Annika Havaste.

aivot_ja_rasvatAivosi janoavat rasvoja

Viime vuosien tutkimukset ovat osoittaneet suoliston bakteerikannan valtavan suuren merkityksen aivojen toiminnalle ja mielen hyvinvoinnille. Jos bakteerikanta voi hyvin, on odotettavissa vilkkaampaa järjenjuoksua ja rauhallisempi mieliala. Tässä pääsee miltei jo unohtumaan, kuinka tärkeitä rasvat ovat aivoille.

Aivojen rasvat

Aivojen kuiva-aine koostuu noin 60 %:sti rasvoista ja ne uusiutuvat jatkuvasti, aivan kuten muukin keho. Jokaisen solun uusiutumiseen tarvitaan rasvoja ja aivosolujen uusiutumiseen vielä enemmän.  Rasvahapot toimivat tärkeinä rakenneosina aivoissamme.

Tämä on hiukan vaativaa, mutta silti mielenkiintoista: Koska aivotkin koostuvat soluista – aivosoluista – on tässä kysymys solujen kalvojen sisältämistä rasvoista eli lipideistä. (Rasvojen lisäksi solukalvolla on proteiineja ja hiilihydraatteja sisältäviä yhdisteitä. )

Kaikki solukalvot niin eläimillä, ihmisillä  kuin kasveillakin koostuvat lesitiineistä, joita on erilaisia. Fosfolipidit ovat niiden tärkeimpiä osasia ja siksi fosfolipidit ovat todella tärkeitä aivojen normaalille toiminnalle ja sitä kautta aivojen suorituskyvylle, muistille ja mielen toiminnoille. Fosfolipidien ohella tärkeimpiä rakenneosia ovat sfingolipidit ja kolesteroli.

Melko vieraan kuuloisia rasvoja! Joka tapauksessa näiden eri rasvaryhmien sadat eri rasvayhdisteet määräävät, miten hyvin solukalvot läpäisevät eli päästävät tärkeitä aineita sisään ja ulos aivosoluista – joka on erittäin tärkeää hyvälle aivotoiminnalle. Huomaat varmaan myös, että kolesterolikin on aivojen solukalvojen osanen. Kolesterolia tosiaan tarvitaan aivoissa, sen määrä jopa lisääntyy aivoissa luonnostaan iän myötä.

Nyt ehkä jo tulee mieleen, mistä näitä aineita tulee aivoihimme. Se onkin todella relevantti kysymys. Aivojen rasvayhdisteet eivät ole pysyviä, vaan elimistö vaihtaa niitä kolmen kuukauden välein. Siksi ravinto ja ravinnon sisältämät rasvat ovat aivoille todella tärkeitä.

Olennaista on ottaa huomioon myös ravinnon hyvä pilkkoutuminen ja imeytyminen suolistossa. Moni tuskailee vatsavaivojen kanssa ja ne voivat olla oire ravinnon heikosta sulamisesta ja imeytymisestä. Suolistoa ja sen bakteerikantaa kannattaakin hoitaa hyvin terveellisellä, suolistoa ja sen limakalvoa ravitsevalla ravinnolla.

Omega 3 – rasvahapot ja aivot

Aivoissa on omega 3 -, 6 -, 7- ja 9 – rasvahappoja, sekä tyydyttyneitä (ns eläinkunnan, kovia) rasvahappoja. Niiden keskinäiset suhteet ovat hyvin tärkeitä aivotoiminnalle yleensä, mutta myös mielenterveydelle. Noin 14 % aivojen rasvoista ovat DHA- rasvahappoja.

Aivojen toiminta ja viestinvälitys hermosolujen kautta ovat monimutkaisia biokemiallisia prosesseja. Omega 3- rasvahappoihin kuuluva DHA osallistuu näihin tapahtumiin. DHA-rasvahapolla on tärkeä tehtävä signaalien siirrossa  niin sanotuissa kalvoproteiineissa. Kalvoproteiinit säätävät myös hermovälittäjäaineiden , kuten serotoniinin, dopaniinin ja asetyylikoliinin, tuotantoa. Eivätkä DHA:n vaikutukset lopu edes tähän.

Rasvahapot ja muut aivoille tärkeät aineet

Aivojen rasvahappojen laadun, määrän ja keskinäisen suhteen merkitystä aivotoiminnalle ja mielenterveydelle ei voi kyllin korostaa. Niiden lisäksi on kuitenkin huomioitava myös vitamiinien, hivenaineiden, antioksidanttien ja aminohappojen riittävä saanti ravinnosta. Myös ravintolisät voivat yksilöllisesti olla todella tärkeitä, etenkin jos ravinto on ollut yksipuolista, sisältänyt paljon sokeria ja teollisia rasvoja, on ollut sairastelua, stressiä, unettomuutta tai suoliston ongelmia. Silloin hyväkään ravinto ei ole ehkä riittänyt tai sen sisältämät ravintoaineet eivät ole imeytyneet riittävän hyvin.

Aivoja ruokkiva ravinto

Ravinnossa on tärkeää huomioida eri väristen kasvisten ja marjojen syöminen joka päivä. Niistä saadaan aivoja suojaavia antioksidantteja. Riittävä kuitujen saanti on tärkeää suolistobakteeristolle. Rasvahapot ovat äärimmäisen tärkeitä aivoille: saksanpähkinät, kurpitsan –, pellavan – ja hampunsiemenet, kala ja laadukkaat kylmäpuristetut öljyt ovat hyvää aivoruokaa.

Kannattaa myös huomioida, että jotkut rasvat ovat todellakin jopa vaaraksi aivoille ja sydämelle. Tällaisia pahisrasvoja ovat transrasvat, eli osittain kovetetut kasvirasvat, joita löytyy monista pitkään säilyvistä tuotteista. Paras rasva on mahdollisimman luonnollista.

Biomed Oy on Euroopan ainoa yritys joka valmistaa eläinperäisiä neurolipidivalmisteita. Valmistus aloitettiin jo vuonna 1982. Eläinperäisten neurolipidien rasvahappoprofiili on hyvin samankaltainen kuin ihmisen aivosoluissa, kasvilesitiineissä se ei ole yhtä monipuolinen. Neurolipidejä on käytetty ravitsemushoidoissa positiivisin tuloksin esimerkiksi erilaisissa muistiin ja hermostoon liittyvissä epätasapaino tiloissa.

Kirjoittaja: Annika Havaste, FLT Ravintovalmentaja® www.annikahavaste.fi