Ravinnontäydennysvalmisteiden tarpeellisuudesta


Ravinnontäydennysvalmisteiden tarpeellisuudesta kiistellään jatkuvasti. Väitetään, että suomalaiset saavat riittävästi kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita täysipainoisesta ja monipuolisesta ravinnosta. Tällaiset väitteet perustuvat yleensä suurella ihmisjoukolla tehtyihin tutkimuksiin, jolloin ravintoaineiden saantia kuvaavat luvut ovat keskiarvoja, eivätkä kerro yksittäisten ihmisten vitamiini- ja kivennäisainestatuksesta. Osa väestöstä saa suojaravintoaineita yli suositusten ja osalla ravinto- aineiden saanti voi jäädä huomattavastikin alle suositusten. On myös huomattavaa, että Suomessa noudatettavat RDA-saantisuositukset ovat niin alhaisia, että ne estävät juuri ja juuri puutosoireiden kehittymisen.

Vaikka ravintoaineiden keskimääräinen saanti useimpien ravintoaineiden kohdalla on riittävää, on muutamia ravintoaineita, joiden saanti jää alle näiden minimisuositusten. Tällaisia ovat D-vitamiini, folaatti ja jodi. E-vitamiinin ja C-vitamiinin riittävä saanti on myös suomalaisilla kyseenalaista, koska suositukset ovat niin matalat.

Luontaislääketieteellinen näkemys sairauksien ja terveyden hoidosta korostaa täysipainoisen, kasvisvoittoisen ruokavalion merkitystä. Tämä onkin terveyden ylläpidon kulmakiviä, mutta valitettavasti läheskään kaikki ihmiset eivät edes tiedä, mitä täysipainoinen ruoka tarkoittaa, tai he eivät yksikertaisesti viitsi, ehdi tai osaa sitä valmistaa. On myös elämäntilanteita, joissa ravintoaineiden tarve voi lisääntyä. Tällainen on esim. sekä ruumiillinen että henkinen stressi, joka lisää erityisesti B- ja C-vitamiinien tarvetta.


Erityisryhmiä, joiden tulisi kiinnittää huomiota riittävään vitamiinien ja kivennäisaineiden saantiin ovat mm. seuraavat:

Laihduttajat – pitäisi huolehtia kaikkien vitamiinien sekä seleenin, raudan ja kalsiumin saannista

Yksipuolista ravintoa syövät – puutetta saattaa tulla kaikista vitamiineista ja kivennäisaineista

Odottavat ja imettävät – raskauden ja imetyksen aikana kaikkien ravintoaineiden tarve kasvaa. Erityisesti raudan ja kalsiumin sekä foolihapon ja rasvahappojen saantiin tulee kiinnittää huomiota.

Toipilaat, etenkin leikkausten ja tapaturmien jälkeen. C-vitamiini edistää toipumista ja yleiskunnon palaamista.

Herkästi vilustuvat ja infektioalttiit – A-, C- ja E-vitamiinit, sinkki ja rauta tukevat vastustuskykyä

Tupakoitsijat – tupakointi lisää C-vitamiinin tarvetta

Kasvuikäiset – pitäisi huolehtia kaikkien vitamiinien, ennen kaikkea D-vitamiinin ja raudan saannista sekä kalsiumista, mikäli lapsi ei käytä maitotaloustuotteita. Aivojen normaali kehitys ja toiminta vaativat paljon sinkkiä ja hyviä rasvahappoja.

Vanhukset – Ruokavalio on usein yksipuolinen, hampaiden heikko kunto estää kunnollisen pureskelun ja energian kulutus on vähäistä (ruokamäärät pieniä), joten puutetta saattaa syntyä monista ravintoaineista. Mikäli liikkumisvaikeudet estävät riittävän ulkoilun, on D-vitamiinin puutos melko todennäköistä. Myös C-, ja E- vitamiinin puutosta esiintyy yleisesti vanhuksilla. Seleenin ja kalsiumin saantiin tulee kiinnittää myös huomiota. Myös energianpuute on mahdollinen etenkin laitoksissa asuvilla.

Urheilijat -harjoittelu ja kilpailu kuluttavat vitamiineja, joskin suurista ruokamääristä johtuen ravintoaineiden saanti on myös suurempaa kuin ei- aktiiviliikuntaa harjoittavilla. Ankara fyysinen rasitus lisää happiaineenvaihduntaa ja siten myös ubikinonin tarvetta. C-vitamiinin ja raudan saantiin tulee kiinnittää huomiota. Sinkkiä menetetään hikoillessa.

E-pillereiden käyttäjät – tulisi huolehtia erityisesti C- ja B-vitamiinien, kuten foolihapon saannista

Runsaasti ja usein alkoholia käyttävät -suojaravintoaineiden saanti on yleensä alle suositusten, koska alkoholista saadaan paljon “tyhjiä kaloreita”. Erityisesti C- ja B-vitamiinien (foolihappo) saantiin tulee kiinnittää huomiota. Runsas alkoholin käyttö lisää sinkin eritystä.

Opiskelijat – ruokailu on usein yksipuolista ja epäsäännöllistä

Pitkäaikaissairaat – elimistön immuunijärjestelmän tukeminen antioksidanteilla on suositeltavaa.

Imeytymishäiriöistä kärsivät – tällaisia ovat esim. keliakia, laktoosi-intoleranssi ja Crohnin tauti. Suppeasta ruoka-ainevalikoimasta ja suoliston huonosta kunnosta johtuen puutetta.

Artikkeli: Provita Oy:n luontaistuotealan ammatillinen koulutus. Luonnonmukaisen terveydenhoidon kurssi (Lääkintäjärjestelmät. FM Marketta Hoogesteger. Ravitsemusterapeutti, MMM Marja Ruuti. 2016).

Haluatko lisätietoa luontaistuotealan koulutuksista? Opiskele itsesi unelma ammattiin luontaistuotealalle! www.provitakoulutus.fi