Vaihdevuodet ja ravintolisät

Välttämättömät rasvahapot ovat tärkeitä elimistölle ja välttämättömiä myös hormonitoiminnalle. Kalaa ja/tai kalaöljyvalmisteita on syytä käyttää EPA- ja DHA-rasvahappojen saannin varmistamiseksi. Näitä rasvahappoja saa myös nauttimalla kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä, jonka alfalinoleenihappo muuttuu elimistössä EPA:ksi ja DHA:ksi. Kasviöljyjen linolihappo muuttuu puolestaan gammalinoleenihapoksi (GLA).

Sekä omega-3- että omega-6-rasvahappojen muuntuminen saattaa olla häiriintynyt esimerkiksi joidenkin vitamiinien, sinkin, magnesiumin, ikääntymisen, tiettyjen sairauksien ja transrasvojen käytön vuoksi. Tällöin esimerkiksi kasviöljyjen linolihappo ei muunnu riittävästi GLA:ksi, jolloin helokkiöljyn käyttö on suositeltavaa. Lisäksi on muistettava näiden eri rasvahapporyhmien keskinäinen tasapaino ja esimerkiksi GLA:a sisältävän ravintolisän käytön yhteydessä tulee varmistua riittävästä omega-3-rasvahappojen saannista.

Vaihdevuosioireisiin käytetään myös E- ja B-vitamiineja. E-vitamiini voi olla erityisen tehokas kuumiin aaltoihin. Hivenaineista sinkillä on keskeinen osuus. Estrogeenihoito lisää aina sinkin tarvetta. Osteoporoosin ehkäisyn kannalta on huolehdittava mm. riittävästä D-vitamiinin saannista  ja magnesiumista (suomalaisilla on harvoin kyse liian vähäisestä kalsiumin saannista). Hyvä happo-emästasapaino edellyttää myös riittävää kaliumin ja magnesiumin saantia.

Ginseng sopii hyvin vaihdevuosivaivojen hoitoon tehokkaana yleiskunnon vahvistajana ja oireiden lievittäjänä. Siitepöly ja Gelee Royal antavat myös puhtia ja tasapainottavat hormonitoimintaa.

Suoliston bakteerikannan tasapaino on tärkeää hormonitoiminnalle, joten probiooteista voi olla hyötyä.

Stressi lisää kuumien aaltojen voimakkuutta, joten stressiä hillitseviä ravintolisiäkin voi käyttää. Stressin yhteydessä tärkeitä ovat mm. C-vitamiini, B-ryhmän vitamiinit, magnesium, adaptogeeniset yrtit.

Sydämen tykyttelyyn ja energiatasojen nostamiseen voi kokeilla koentsyymi Q10 ubikinonina tai ubikinolina.

Limakalvojen kuivuuteen voi käyttää omega-7-rasvahappoa sisältää tyrni öljyä. Lisäksi limakalvot hyötyvät sinkistä ja beetakaroteenista tai A-vitamiinista.

Luontaistuotteissa on lisäksi monia muita vaihdevuosioireita helpottavia valmisteita: damiana, siveydenpuu eli Vitex agnus-castus, puna-apila, salvia, humala, melissa ja villijamssi. Lisäksi homeopaattisissa valmisteissa löytyy vaihtoehtoja.

Vaihdevuosiin liittyviä oireita (hikoilu, kuumat aallot, väsymys, turvotukset, unettomuus ja masennus) voidaan helpottaa myös eteerisillä hieronta öljyillä aromaterapian avulla

  • Geranium poistaa masennusta, tasapainottaa hormonitoimintaa, poistaa nesteitä ja parantaa lymfanestekiertoa.
  • Ruusu tasoittaa vaihdevuosivaivoja, rauhoittaa ja parantaa mielialaa.
  • Fenkoli rauhoittaa hermostoa, tukee estrogeenituotantoa ja poistaa nesteitä.
  • Ylang ylang tasapainottaa hormonitoimintaa, rauhoittaa ja rentouttaa.
  • Sypressi rauhoittaa, poistaa turvotuksia ja auttaa verenkiertoa.
  • Piparminttu vaikuttaa mielialaa kohottavasti. Se viilentää, jos on kuuma ja lämmittää, jos on kylmä
  • Kamomilla, jasmiini, sitruunamelissa ja laventeli rauhoittavat.

Erilaiset täydentävät hoidot ovat hyvä lisä hoito-ohjelmaan, kuten esimerkiksi akupunktio ja vyöhyketerapia.

Tämä artikkeli on Provitan Luonnonmukaisen terveydenhoidon kurssimateriaalista; Sisäeritys ja sukuelimet opintomoniste, tekijät Marketta Hoogesteger, Pia Rautio, Marja Ruuti, Susanna Juvonen

Haluatko lisätietoa luontaistuotealan koulutuksista?
Opiskele itsesi unelma-ammattiin luontaistuotealalle!

Lisätietoa saat tästä: www.provitakoulutus.fi